Projekt “Svjedočanstva iz prošlosti – upozorenje za sadašnjost: poučavanje o Holokaustu kroz usmenu povijest” bio je prva suradnja između Hrvatske edukacijske i razvojne mreže za evoluciju sporazumijevanja – HERMES i Američkog memorijalnog muzeja Holokausta (USHMM). To je ujedno bio prvi slučaj da je HERMES dobio potporu iz programa malih potpora Veleposlanstva SAD-a u Zagrebu. Podržan od strane Hrvatske Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO), zanimanje za seminar bilo je izuzetno veliko.
Glavna ambicija seminara bila je upoznati hrvatske nastavnike osnovnih i srednjih škola s USHMM-ovom Jeff and Toby Herr arhivom usmene povijesti s ciljem stvaranja inovativnih nastavnih jedinica za korištenje u formalnoj i neformalnoj edukaciji o Holokaustu. Tijekom dvodnevnog seminara održanog u Zagrebu, stručnjakinja USHMM-a predstavila je arhivu usmenih svjedočanstava osoba koje su preživjele Holokaust ili bile svjedoci tih događaja te koje su u Hrvatskoj živjele tijekom ili nakon navedenog perioda. HERMES-ovi moderatori su pomagali učiteljima u osmišljavanju nastavnih jedinica. Na seminaru za nastavnike 2020. stvoreno je ukupno 5 novih nastavnih jedinica.
S izbijanjem COVID-19 pandemije, korisnost internetske arhive usmene povijesti Holokausta pokazala se neprocjenjivom – jer se tradicionalno školovanje prenijelo u internetsku domenu. Stoga smo se 2021. godine željeli nadovezati na početni uspjeh upoznavanjem više hrvatskih učitelja osnovnih i srednjih škola s USHMM Arhivom usmene povijesti, ali također pozvati njihove bosanskohercegovačke i srpske kolege na profesionalnu razmjenu na temu podučavanja o Holokaustu. Seminar za nastavnike 2021. godine, također je podržan od strane programa malih potpora Veleposlanstva SAD-a u Zagrebu, održao se putem interneta i okupio je 35 učitelja koji su stvorili 7 novih nastavnih jedinica na temelju svjedočenja iz arhive USHMM-a.
U nastavku možete naći uređene kratke isječke iz svjedočanstava zajedno s pripadajućim nastavnim jedinicama. Napomena za jezik: Nastavnici koji su zajedno stvarali nastavne jedinice dolaze iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Srbije. Iz tog je razloga jezik nekih nastavnih jedinica miješan.